MYŠLENKY, ZEJMÉNA O VZDĚLÁVÁNÍ

Slovenská mozaika, dílek třetí: Robin Hood

Slovenská mozaika, dílek třetí: Robin Hood

Dnes mi dovolte být trochu osobnější než obvykle. Na Slovensku jsem se při víkendovém školení v Komenského institutu setkal s jednou skvělou paní ředitelkou a mimo jiné jsme diskutoval i o žákovi, kterému budu říkat Robin. (Mimochodem, takhle jsem se měl jmenovat já sám, ale za minulého režimu nepovolovali „zdrobněliny“. takže to nakonec skončilo uPřečíst celé Slovenská mozaika, dílek třetí: Robin Hood

Slovenská mozaika, dílek druhý: Komenského institut v akci I.

Slovenská mozaika, dílek druhý: Komenského institut v akci I.

Komenského institut vybírá každý rok ty nejlepší učitele na základě jejich předložených projektů, aby je pak celý rok školil, inspiroval a síťoval je s jejich předchůdci a pak i nástupci. Jsou pak všichni součástí velké rodiny učitelů, kteří hýbají celým učitelským Slovenskem: realizují další školení, konference, webináře, píší a sdílejí dobrou praxi. Stanou se z nich pilířePřečíst celé Slovenská mozaika, dílek druhý: Komenského institut v akci I.

Slovenská mozaika, dílek první: co trápí a těší naše kolegy?

Slovenská mozaika, dílek první: co trápí a těší naše kolegy?

Protože jsem nyní na Slovensku celkem často, zajímají mě samozřejmě radosti s strasti našich kolegů učitelů a ředitelů. Vyučování tam má stejné neduhy jako to naše – frontální výuka, testování a zkoušení u tabule, špatné známky ničí motivaci žáků, zkrátka moderně učící učitel je tam (podobně jako u nás) spíše vzácností. A také jako uPřečíst celé Slovenská mozaika, dílek první: co trápí a těší naše kolegy?

Myslet pedagogicky nebo byrokraticky? Cožpak to není jasné?!

Myslet pedagogicky nebo byrokraticky? Cožpak to není jasné?!

 Do jisté školy chodí žák „Pavel“, který míval v páté třídě občas problémy s tím, že se mu spolužáci posmívali (třeba kvůli jeho nadváze) a také s tím, že občas reagoval agresivně (zejména když byl provokován) . S obojím se ale výborně pracovalo a tak problémy obojího typu přestaly. Se třídou se realizovaly temabuildingové aktivity,Přečíst celé Myslet pedagogicky nebo byrokraticky? Cožpak to není jasné?!

Revize RVP má mizerný start

Revize RVP má mizerný start

Možná jsem ministra školství trochu onehdy přechválil, neboť další jeho krok – revize RVP – se prozatím ukazuje jako rozporuplný. Už jeho nezbytnost je věcí diskutabilní. Tvrdím, že velká většina učitelů neumí s RVP (potažmo svými ŠVP) pracovat, neboť stejně jako svaté tele vzývají staré dobré osnovy, tedy učivo. A také tvrdím, že minimálně 80%Přečíst celé Revize RVP má mizerný start

Barvy života? A co takhle kávová sedlina?

Barvy života? A co takhle kávová sedlina?

Jel jsem autem se svým kolegou a mluvili jsme spolu – jak jinak – o vzdělávání, jmenovitě pak o evaluaci. Mimo jiné zmínil metodu Barvy života. Zná ředitele, který této metodě „věří“. Byl jsme nepříjemně překvapen, ta pitomost ještě nevymřela sama od sebe? Cožpak někdo ještě dnes, v tomto století, bere vážně to, co vymyslelPřečíst celé Barvy života? A co takhle kávová sedlina?

Nebezpečný Ed Sheeren? Co vás nemá…

Nebezpečný Ed Sheeren? Co vás nemá…

  Na jisté učitelské diskuzi se objevil dotaz, zdali učitelé vědí, co jejich žáci poslouchají. Protože onen učitel mírně pohoršen zjistil, o čem zpívá Ed Sheeran, současná popová hvězda v písni a ptal se: „Ed Sheeran: Shape of You, je v pořádku tuto píseň s osmičkou a devítkou překládat v hodině?“  Uváděl jmenovitě tyto verše: „..And lastPřečíst celé Nebezpečný Ed Sheeren? Co vás nemá…

Strašidelná škola

Strašidelná škola

Hrozně se mi líbí první stupeň mé školy, ZŠ Miroslav, kde udělali ze školy na Halloween pekelně strašidelné místo. Každá ta fotografie reprezentuje desítky dalších děsivých výkresů a figurek, kterými je budova prvního stupně posetá. Bojím, bojím…. a zároveň se královsky bavím.